Rhenus Trucking GmbH & Co. KG heeft eind januari aan SBRS GmbH, een van de toonaangevende aanbieders van elektrische laadtechnologie voor het wegvervoer, de tot nu toe grootste afzonderlijke order voor particuliere laadinfrastructuur in Duitsland gegund. In de loop van dit jaar gaat SBRS 33 laadpunten op 14 locaties van Contargo in Duitsland plaatsen. Hiermee wordt het voor de trimodale dienstverlener op het gebied van containervervoer mogelijk om zijn vloot van de huidige zeven e-trucks de komende maanden uit te breiden tot 33 stuks.

“Dit is een mijlpaal op de route van onze onderneming naar een compleet uitstootvrije organisatie in uiterlijk 2045,” vertelt Jürgen Albersmann, manager van Contargo GmbH & Co. KG. “Want de opbouw van een stevige en op de toekomstgerichte laadinfrastructuur is de voorwaarde voor een dekkend e-trucknetwerk voor het containervervoer op de korte afstand.”

Laadpunten op 14 plaatsen in Duitsland

Contargo en Rhenus Trucking hebben in juni 2022 de financieringstoezegging van KsNI ontvangen voor 28 op accu’s rijdende 44-tonners en de bijbehorende laadinfrastructuur. Rhenus Trucking heeft de voertuigen besteld en zal deze in 2023 langzamerhand als serviceprovider aan haar klanten en zusterorganisatie Contargo gaan leveren. Tegelijkertijd gaat SBRS op de Contargo-locaties in Duisburg, Voerde-Emmelsum, Emmerich, Frankfurt-Oost, Industriepark Frankfurt-Höchst, Gustavsburg, Hamburg, Karlsruhe, Koblenz, Ludwigshafen, Mannheim, Neuss, Weil am Rhein en Wörth in totaal 33 laadpunten met een capaciteit van ieder 250 kW plaatsen.

“Met zo’n krachtige infrastructuur kunnen wij e-trucks net zo flexibel inzetten als vrachtwagens die op diesel rijden. Tegelijkertijd bieden wij chauffeurs een uitstekend perspectief voor de toekomst en een stille werkplek,” aldus Michael Starke, manager van Rhenus Trucking.

Andreas Stahl, directeur van SBRS: “Nadat wij in het openbaar vervoer succesvol hebben gezorgd voor een transformatie, verwezenlijken wij nu samen met Contargo het ook voor ons grootste infrastructurele project voor zware e-trucks.” Stephan Nahmer, eveneens directeur binnen SBRS, vult aan: “Duurzaamheid ligt ons zeer na aan het hart en zit in het DNA van onze onderneming verankerd. Daarom is het een belangrijke stap om binnen de vervoerssector de emissies op een breed vlak te reduceren. Onze krachtige laadsystemen maken het mogelijk om de e-trucks indien nodig binnen twee uur volledig op te laden.”

 

24-uur operationeel is mogelijk

Michael Kleifges, manager van Duisburg Intermodal Terminal: “Wij zijn hierdoor in staat, trucks zelfs 24 uur per dag operationeel te houden. Door korte tussentijdse ladingen vergroten wij bovendien de reikwijdte, dat is voor onze flexibiliteit essentieel.”

Bij Contargo heeft men als doelstelling om per jaar 1,5 miljoen kilometer met deze e-trucks te rijden: “Wij besparen hierdoor per jaar bijna 1.500 ton CO2e-uitstoot en daarmee al een procent van onze totale voetafdruk,” zegt Kristiane Schmidt, Sustainable Solutions Contargo. “Dankzij het groeien van de e-mobiliteit bieden wij al onze klanten de mogelijkheid, hun emissies drastisch te verminderen.”

De aanschaf van 28 e-trucks en de bijbehorende laadinfrastructuur wordt in het kader van de richtlijn voor het subsidiëren van lichte en zware commerciële voertuigen met alternatieve, milieuvriendelijke aandrijving en de daarbij behorende tank- en laadinfrastructuur door het ministerie voor digitale ontwikkeling en vervoer gestimuleerd. De subsidierichtlijn wordt gecoördineerd door NOW GmbH, aanvragen worden door het landelijk bureau voor logistiek en mobiliteit goedgekeurd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.